June 19, 2008

Buku Memori

Di balik timbunan buku usang,
Kusam dan pudar penuh bersawang,
Buku yang penuh bermakna,
Yang ingin aku kongsi bersama.

Harapanku;
Mimpiku;
Ceritaku;
-dari riwayat lalu,
Ada yang indah,
Ada yang bermasalah,
Yang bisa aku selami dan merenung kembali,
Dan bisa membuatkan aku ketawa sendiri.

Aku tangisi segala kegembiraan,
Aku ratapi segala kesedihan,
Aku bersyukur dengan kehidupan lalu,
Kehidupan yang penuh warna dan liku,

Helaian-helaian kenangan ini,
Mereka sentiasa berada di sisi,
Tertulis rapi di buku memori.

Hafizuddin Awang
Moscow City
190608

p/s: sayu pula bila mengenangkan masa2 lampau yg telah berlalu, dan tak mungkin dapat dikecapi sekali lagi. Ada yang datang, ada yang pergi. Hari ini, aku dengan rasminya menjadi pelajar perubatan tahun keempat. Pantas sungguh masa berlalu. Pejam celik pejam celik, sudah masuk tahun keempat. Alhamdulillah, tahun ketiga berlalu dengan tenteram tanpa sebarang masalah.

No comments: