July 17, 2008

Ada Satu Rasa

(Hadiah buat Abang Khairil dan Kak Salwa)

Erm... Masih ingat sajak Ada Satu Wajah? Kalau lupa, semak dulu sajak itu. Ada Satu Wajah membawa persoalan hati yang sedang mencari tempat hendak berlabuh, mencari wajah yang boleh dicinta kasih. Dan sajak ini jawapan kepada persoalan itu...


Ada satu rasa
yang selalu di dalam hati
tetapi rasa itu terlalu dalam
untukku selam memahami.

Ada satu rasa
sentiasa menjadi bara
melingkari segenap jiwa
bertiangkan firasat dan hati
yang telah tahu jawapan
soalnya siapa gerangan.

Ada satu rasa
menjadi penggerak hari
bagai izzah kasih dari Ilahi
buat aku terus kuat
sungguh dia jauh
untungnya terasa dekat.

Ada satu rasa
hidup melubuk di dalam jiwa
masih ampuh dikata jangan
kerana kurasa itulah jawapan
kembaraku teroka fitrahnya insan
untukku pasakkan doa harapan
bertemunya dua jasad itu
dalam rasa yang satu.


Ada Satu Rasa saya tulis pada Januari lepas tapi sengaja saya peram dan tidak diletakkan di blog ini mahupun dikongsikan kepada siapa-siapa. Kenapa? Kerana saya rasa sajak ini istimewa walau tak seindah mana. Rupa-rupanya Allah mahu saya hadiahkan sajak ini buat kalian berdua yang kedua-duanya punya signifikan yang tersendiri dalam hidup saya. Selamat mendirikan rumah tangga. Barakallahu lakuma.


Sarah Mohd Shukor
23 Januari 2008
Moscow City, RF

8 comments:

Shahril Hisham said...

"Menulis itu resah yang bahagia,
duka yang indah....."

"Segala yang dihasrat, tapi tak dapat,
adalah nikmat, yang paling padat....."

-A. Samad Said-

Salwa Saleh said...

jzkk ukht sarah

sgt indah kata-katanya :)

moga bertemu nanti dihari yang dinanti.jemput dtg sekeluarga..

Anonymous said...

eh macam pernah baca.. ngeh

Sarah Mohd Shukor said...

Bro. Ashar:
kata2 A. Samad Said yg sgt dlm maksudnya. trma kasih!

Kak Wa:
insya Allah klu x de aral.. =)

Yasir:
masih ingat? =)

Shahril Hisham said...

Jenuhku ku mencari
nak menyusun kata-kata
alunan nyaman hinggap disanubari
kembara aku mencari
tata bahasa yang tersirat
namun ku masih prejudis pada diri
aku ketuk pena
atas hamparan kertas yang putih suci
aku bertanya diri
adilkah aku menulis sebuah puisi
sedangkan jari mengeletar
jiwa tak dapat menyampaikan
apa yang terpenjara dalam hati
aku buntu lagi

-Ria Darwina-

Aisy Faris & Aisy Fitri said...

Bila hati mahu berbicara
pandang pena
coretkan semua
dilembaran putih
tersusun baitan
bicara indah
sebagai wardah
lukisan hati
ikhlas terpateri

Anonymous said...

Bro ASHAR:
wah!

Mina:
ni semua org2 seni ni =) hebat2.

Anonymous said...

Antaraku rasa
kasih yang tiada
pada satu syawal
antara hati yang rindu
melentik hiba sayu jauh
memerangkap jiwa
dia tiada disisi
antara tangisan halus
menitis air jernih dipipi
suara-suara melantun
disebalik lereng bukit
terdengar suara sendiri
kenapa satu syawal
aku masih mengharap kasihmu
tapi kasih yang tiada
hanya bergema takbir raya
pilu diadil fitri

-Ria Darwina-
1 0ctober 2008