November 17, 2008

Nyanyian Lagu Rindu Buatmu

Aku ingin menghadiahimu sebuah sajak,
yang penuh udara, lagi menenangkan,
yang penuh cinta, kisah di musim bunga,
yang penuh di dalamnya, cerita tentang kita.
Aku ingin menghadiahimu hajatku,
hajat agar kita tidak lagi naif, tidak lagi cemburu,
hajat ibarat matahari dan api unggul,
hajat yang jernih suci seperti air bukit mengalir,
hajat yang sempurna seperti dirimu.

Kau inginkanku,
nyanyikan lagu rindu buatmu.
Merawatmu,
merawatmu dari luka kesepian.
Kau inginkanku,
menghadiahimu sebuah lagu.
Lagu tentang cinta,
tentang cinta dan perpisahan.
Walau bersakitan aku sepanjang musim bunga,
memerah fikiran,
tetap jua aku fikirkan,
frasa-frasa cinta,
lalu kutulis dan kusatukan,
di atas helaian kertas nipis lagu cinta diciptakan.

Aku ingin menghadiahimu tujuh helai nota,
biar siang, biar malam,
biar berpanas api, biar berlecah air.
Semuanya hanya bagaikan kulauan kilat di musim bunga,
yang membawa tujuh helai nota magis penuh sepi.
Aku masih ingin menghadiahimu sebuah sajak,
yang penuh udara, lagi menenangkan.
Aku ingin menghadiahimu cinta,
sebuah cinta yang bukan hanya sebuah frasa,
sebuah cinta yang penuh makna.

Dan aku tetap mahu.
Mahu menghadiahimu cinta itu.


hochesh ya tebya spoyu - Korni


Diterjemah oleh,
Sarah Mohd Shukor
Moscow
17 November 2008

Lagu ini hasil karya seorang pemuda yang bukannya seorang penulis lirik, Pavel Zhagun. Beliau merupakan seorang yang meminati sajak dan ketika sajak ini ditulis, beliau masih lagi menuntut di sebuah institut dalam jurusan Ekonomi dan Statistik. Kebetulan, beliau berkawan rapat dengan salah seorang anggota kumpulan Korni dan kumpulan tersebut tertarik dengan bait-bait sajak yang ditulisnya. Maka kemudian, berdasarkan sajak ini, sebuah melodi telah dicipta khas supaya sajak ini dapat dilagukan seperti lagu biasa. Saya kira ramai yang berpendapat lagu ini hanya sebuah lagu biasa yang membawa mesej cinta dan pengorbanan. Tetapi saya melihat lagu ini dari aspek puitis yang terdapat di dalamnya. Jika dihayati di dalam lagu ini, unsur rima dan pengulangan sangat banyak digunakan dan teknik ini berjaya menampakkan penekanan atau kebersungguhan si penulis untuk menyatakan cintanya.

Hehe. Ini kali pertama saya mengulas lagu/sajak mengikut teknik penulisan sajak. Tapi saya kira, lagu ini ada unsur harmoni dan manis yang disusun dalam bait-bait yang bersahaja tetapi lembut dan menyentuh hati. Saya suka lagu ini =)

3 comments:

Ain Mardhiah said...

malam dah lewat tapi dengar lagu ni mata jadi terang benderang pulak.. 1st time dengar lagu rusia, cam best je.. ala-ala france punya bunyi.. Habis nnti saya pula insomnia.. =P

Sarah Mohd Shukor said...

Ainul:
hehe. ada byk lagi lagu yg ks dh kaji. ada nilai estetika puisi yg tinggi. kalau ada masa ks akan kupaskan lg. oh ye. sila jgn insomnia ye mlm ni =)

*ks rasa org dia sgt puitis walaupun dlm lagu sbb nilai sejarah penyair terkenal rusia, Alexander Pushkin, sgt diminati ramai n masih dikenang2 sampai ke hari ini kot.

Shahril Hisham said...

wah...

nyanyian lagu rindu buatmu la pulak.