November 9, 2007

Rindu Dengan Sangat

Dalam subuh Rabiul Awal yang suram
Jazirah Arab yang sunyi, diam
Gempita tiba melawat sekelian alam
Gembira menyambut tibanya penyampai kalam
Lantas sumur api Kisra Parsi turut padam
Hening, tenang
Kerana lahirnya
Rasul agung si yatim yang malang

Lahirnya dijanjikan
Munculnya dinantikan
Teruja si pendita mendengar khabaran
Terbitlah sudah matahari buat zaman
Buat menjadi pedoman tauladan
Buat umat yang bergelar insan

Hemah budi menjadi pujian murni
Bening mata memandang penuh rasa cinta di hati
Bijak tindaknya bagai seorang rahib
Kias sempurna anugerah dari ilahi
Tak kusut dek umpan dunia
Tak hanyut dek laguan wanita
Tak lurut dek ugutan Quraisy durjana
Sungguh demi Tuhan!
Dia buta huruf!
Dia ummi!Dia ummi!

Junjungan mulia itu
Bukan sebarang insan
Junjungan mulia itu
Bukan orang buangan
Junjungan mulia itu
Seorang calon pilihan
Juangnya tiada tara
Takutnya di hati bukan pada manusia
Bertahun tohmah mehnah iringi
Uliti jalan yang dipilih, terpilih
Kau Al-Amin
Si ummi pilihan tujuh langit
Bergema Arasy berselawat padamu
Tatkalau Si Jahal dan Lahab mengherdik menyiat hatimu

Kini sepi dunia tanpamu bersama
Kosong. Lengang. Sunyi
Bagai kau pergi tanpa tanda
Salahkah dirimu tersurat telah pergi?
Salahkah diriku abaikan wasiat buat ummati?
Atau salahkah mereka memuja melodi dunia kini?

Ya Nabi Allah!
Aku bukan Ali yang wajahnya dimuliakan Allah
Aku bukan Al-Farisi yang gagah berjihad di medan Yarmuk
Aku bukan juga Aishah yang bisa mengalun syair pembakar semangat muslimin
Aku tidak juga setanding Rabiatul Adawiah
Pencinta sejati, Ar-Rahman dan engkaulah kekasih hati

Aku bukan mereka
Aku bukan di sana
Aku budak kecil yang besar rindu padamu
Aku orang besar yang kerdil jahil di sisimu
Aku hamba dunia yang paling hodoh menanti syafaatmu
Aku wanita tua yang tercari-cari suaramu
Aku lelaki berkusta, jijik di mata manusia
Tapi aku tahu kau menantiku di sana

Ya Rasulullah
Rinduku sepenuh dada
Rinduku tak terucap dengan kata
Rinduku tak tertulis dengan pena
Rinduku sakit tak tertanggung dek jiwa
Rindu, Ya Allah
Rindu kekasihmu, Al-Malik
Rindu cintamu, Al-Salam

Ya Allah
Aku rindu dengan sangat
Aku rindu dengan hebat
Kekasihmu pemberi syafaat
Cinta yang ku damba kelak di akhirat

Rindu aku tak terucapkan
Sayang aku tak tergambarkan

No comments: