November 9, 2007

Di Pantai Kg. Genting Ini

Di Pantai Kg. Genting ini
Aku kuis-kuis pasir di kaki
Berdiri bongkok fikir tentang hati
Yang tak sunyi dari tribulasi
Mengeluh aku sendiri

Bongkok badan aku luruskan
Menajam mata pada ombak dan pantai
Berkejaran, saling menemankan
Berpukulan, tapi saling bertautan
Terdetik haru buat aku cemburu
Kerana mereka musuh yang juga kekasih
Bertamparan ke tepi
Kemudian
Keriangan beralun ke lautan

Lantas aku berjalan
Pijak-pijak pasir yang basah
Semena kutoleh kebelakang
Bekasku telah hilang
Andai tribulasi hati
Bisa hilang dengan sendiri
Tidak aku di sini, mengasing diri
Di Pantai Kg. Genting ini

Aku tunduk cangkung di gigi air
Melihat sekilas anak laut yang berlari membawa cengkerang
Betapa hatiku merintih mahu rasa senang, riang
Hidup rasa disayang, girang
Pastinya mungkin andai
Hati aku seteguh karang
Tak tumbang
Walau dikapankan oleh ombak dan pantai
Walau ditalkinkan oleh badai


Kg. Genting, P. Tioman
09/08/2006

No comments: